Alla inlägg under maj 2011

Av friskareochstarkare - 31 maj 2011 10:42

Tänkte ut o springa lite idag på f.m Eftersom jag fått order om att jag inte får springa på asfalt o hårda underlag tog jag min cykel o cyklade iväg till ett stort område med fotbollsplaner. Var positiv o längtade efter att springa...


Väl framme var jag redan svettig. Hade inte riktigt räknat med värmen (visade 24 grader). Sprang drygt 1 km, o sen höll jag på att stupa... Värmen låg rakt på, ingen skugga nånstans.


Nästa gång jag ska ut o springa får jag vänta tills F kommer hem med bilen så får jag åka iväg o springa vid sjön där jag brukar. Där är det skogsområde och skugga i princip hela tiden... Springa så i värmen som jag gjorde idag klarar jag inte av - fy va jobbigt!!


Sen var det det med min kondition.... Fy fan vad dålig den är!! Visserligen är det inte så konstigt eftersom jag inte sprungit på jättelänge, o crosstrainer ger ju inte samma träning.


Hittade en bra sida där det står så här om varför man ska träna sin kondition:  Du ska träna upp din kondition för att kunna leva ditt liv bättre och enklare. Det handlar om allt från att klara av att jobba åtta timmar om dagen till att stå ut med ens barn som skriker om nätterna. Det är också bra för ditt hjärta samt dina andra inre organ. Framförallt förbättrar konditionsträning syreupptagningsförmågan och med hjälp av den kan du förbättra din hälsa enormt. Förutom syreupptagningsförmågan finns det andra saker som tex tröskeln för mjölksyra, blodcirkulationen, spänst och lugnkapacitet. Även humöret blir bättre om man tränar regelbundet. Det hjälper också  fettförbränningen vilket är väldigt bra för kroppen. All typ av träning leder även till ökning av muskelstyrkan i kroppen.    Taget ifrån www.konditionstraning.se


Nu ska jag skriva på mina skoluppgifter så jag är klar tills på fredag - och så att jag kan lämna in de o jobba utan att känna panik....


Ha en skön dag i solen!!

Av friskareochstarkare - 30 maj 2011 12:18

Har varit uppbokad hela veckan på grejer, vilket har varit roligt men lite jobbigt att inte ha nåt ledigt...


Jag är klar med min VFU nu och det känns jätteskönt! Extra skönt är det eftersom jag har fått extrajobb där i sommar!   


Det blev inte så mycket träning i veckan, precis som jag trodde men i lördags klämde jag inte ett jättebrapass innan jobbet.


Var med om en sådan sjukt obehaglig händelse på bussen på väg till gymmet, trodde allvarligt talat jag skulle dö....

En sjuk/hög/störd människa satt bakom mej på bussen o efter några händelser (för att göra historien kort) så hotade han med att han skulle slita ut mej ur bussen och slå ihjäl mej om jag någonsin tittade på honom igen.... O då hade jag inte gjort någonting förutom att snegla på honom två gånger för att han uppträdde märkligt. Obehagligt! Egentligen skulle jag ringt polisen, men jag hade inget signalement på honom och visste ju inte heller vart han skulle hoppa av.... Sedan helt ärligt, så tänkte jag på att polisanmäla först senare på kvällen.... Usch!!


Idag har jag varit duktig o fixat med sådant som jag struntat i tidigare i veckan, o efter jobbet idag tänkte jag ta mej ut o springa lite - om det går...


Imorgon crosstrainerpass, onsdag sjukgymnastik och löpning, torsdag är det 2årskalas o hela helgen ska spenderas med en hemtenta som ska in nästa vecka. Däremot är jag ensam hela helgen om någon vill umgås någongång?? =)


Nu är det lunchdags!


Av friskareochstarkare - 24 maj 2011 20:51

Träning idag - 20 min cross, 15 min powerwalk, 20 min cross igen - efter det var jag svettig!  =) Igår blev det ungefär samma fast cross, cykel, cross... Skönt!


Imorgon blir det ingen träning eftersom jag jobbar sent. Antagligen inte på torsdag heller då jag ska till frisören efter jobbet o sen hem o baka... Fredag ska jag ut med finaste vännerna och äta gott så det är tveksamt då också. Lördag ska jag jobba och sedan hem till mamma som fyller år. Söndag - ja, då kan jag träna igen... =)


Hoppas jag kan klämma in någon träning nångång emellan iallafall. Just nu går allt bra, träningen funkar bra och det enda jag kan gnälla över är väl att jag fortfarande får ont i ryggen ibland när jag tränar. Löpningen till exempel funkar inte alls... =(


Komplimangen från igår känns fortfarande och gör mej starkare när de negativa tankarna börjar komma smygandes...!! Tack för den kära du!   



Av friskareochstarkare - 23 maj 2011 18:18

Passar på att lägga in några recept som jag börjat använda mej av!

Det ena är en GI-lasagne med auberginer eller zuccini som vi använder... Länkar helt enkelt till receptet som är såå gott, smidigt och nyttigt! Perfekt för mej som inte äter kolhydratrika mål på kvällarna...

 http://fialotta.bloggagratis.se/2007/10/03/299479-gi-lasagne-4-portioner/


Det andra receptet är Amerikanska pannkakor som är ett perfekt mellanmål, efterrätt eller frukost... Vad man nu tycker!  

 

Ingredienser

ca 12 st

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk strösocker
2 1/2 dl Arla Ko® mjölk
2 ägg
1/2 dl Arla® smör-&rapsolja
1 banan
1 dl frysta blåbär

Till servering:
Arla Köket® matyoghurt
Flytande honung eller lönnsirap


 

Gör så här

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke. Tillsätt mjölk, ägg och smör-&rapsolja och rör eller vispa till en jämn smet. Skala bananen och skär den i mindre bitar. Blanda ner den och de frysta blåbären i smeten. Sätt en stekpanna på spisen på medelstark värme. Häll i en matsked smör-&rapsolja i pannan och stek 2-3 små pannkakor åt gången. När det börjar bildas bubblor på ovansidan är det dags att vända pannkakorna. Stek 1-2 min till. (bild och recept taget från www.arla.se)


Jag hade vanlig sirap till och det funkade jättebra! Hade även lite kesella till... Verkligen smidiga och goda pannkakor! Jag hade heller inte vanligt vetemjöl som det står i, utan grahamsmjöl och det gick lika bra det!

Av friskareochstarkare - 23 maj 2011 18:01

Fick en komplimang idag som värmde otroligt mycket! Den var oväntad, kom från någon som inte brukar säga sådant till mej och den kändes som om personen verkligen menade den! Blev så glad och nästan rörd....   


Min tanitavägning förra veckan var bra, dock ska jag som sagt tidigare minska i fett% men jag vet inte hur mycket. Vad är lagom och hur räknar man ut det? Har inte tagit tag i det riktigt än, så just den uträkningen får vänta lite - huvudsaken är ju att jag tränar! Har för övrigt kommit igång riktigt bra med träningen, det kanske bara sitter i mitt huvud men det känns som om jag blivit lite tajtare... O det är alltid kul!


Idag har jag sån sjuk träningsvärk i biceps, triceps och bröstmusklerna. Tränade med syster igår och det är alltid lika roligt. Hon har inte riktigt fått den där kämpaglöden än utan ger upp när det är jobbigt o säger att hon inte vill. Hon är även snabb på att påpeka om jag tar i till 100% att "sådär mycket är väl onödigt, varför gör du så? osv,". Tror min syster är lite lat, men det ska snart ändras på...  


Zonterapin förra veckan gick jättebra. Som vanligt är det sjukt kul men samtidigt obehagligt! Hur kan hon veta så mycket om mej som jag inte berättat?? Skumt! Men jag mår alltid bra efter en sådan behandling, synd att jag är student och inte har råd att göra en sån var tredje/fjärde vecka...


Nu ska jag skriva min sista examinationsuppgift för denna kurs och termin... Den ska vara inlämnad 10 juni så det är ingen direkt panik, men alltid bra att börja i tid!

Av friskareochstarkare - 16 maj 2011 15:59

Behövde ingen akupunktur idag, men det är inte helt bortglömt... Ska tillbaka till sjukgymnasten om ca två veckor igen och kolla. Är det inte helt bra då så ska vi boka en tid för akupunktur.   Jag ska fortsätta med mina "tantövningar" och stretchen som hon sa sist. "Hitlers hund" är en övning som jag ska göra varje dag - vet inte vad den heter men jag tror ni vet vilken jag menar... =) Ska även göra halva situps och verkligen känna så att alla magmuskler aktiveras. Jag visste inte att man hade magmuskler så långt ner som man tydligen har...


Fick även okej för att börja springa igen! Wohoo.... Ska bli sååå skönt!

Simning är också sjukt bra just nu, så om någon vill följa med o simma någon dag - säg till! Fick även en kilkudde att sitta på - vilket kommer kännas sjukt lamt när jag kommer tillbaka till skolan... Eftersom jag ska använda den jämt när jag sitter så måste den med dit. Suck!! Jaja, bättre det än att ha ont...


Träningen idag bestod av 30 min cykling (vilket jag inte ska fortsätta alls med) och 20 min crosstrainer med avslutande övningar och stretch.


Jag gjorde en Tanitavägning idag, bara för skojs skull och att det var billigt att göra det idag... Den 16 juni ska jag ha minskat i fett % och gärna ökat i muskelmassa. Har ännu inte räknat ut hur mycket men uppdaterar om det senare...



För övrigt är det kul att det är så "många" som följer min blogg... Vilka ni nu är!   

Av friskareochstarkare - 15 maj 2011 21:26

Morgonens träning gick bra. Startade med ett cykelpass på 20 minuter, gick över till crosstrainern 20 minuter och avslutade med rygg och magövningar och stretch. Skönt!

Imorgon ska jag tillbaks till sjukgymnasten och få min dom... Hon pratade om att jag ska få akupunktur, men jag förstod inte om jag ska få det imorgon eller senare? Ja, det återstår att se.


Kalaset idag var trevligt. Grillad korv, potatissallad och vanlig sallad stod på menyn, så en relativt bra "lunch" blev det.


Imorgon ska jag träna på förmiddagen, blir endast kondition då också eftersom jag inte vill förvärra med träningsvärk om det skulle bli akupunktur på eftermiddagen.


På tisdag ska jag även gå på zonterapi - ÄNTLIGEN! Har inte gått sedan förra året i augusti så det är efterlängtat! O att ha träningsvärk när man går på zonterapi är inte skönt! Mer om det på tisdagkväll... Längtar sååå mycket! Mår så bra när jag får zonterapi!


Nu är det hockey som gäller, trots att jag inte är så jätteintresserad sitter jag ändå och småtittar - det är ju ändå final... 1-0 står det nu...   

Av friskareochstarkare - 15 maj 2011 09:37

På väg ner till gymmet... Det är alltid skönt att träna så här tidigt, det brukar inte vara så mycket folk där då. Inte för att jag bryr mej idag när jag ändå ska köra kondition o inte har maskiner att vänta på...


Blir ingen promenad utomhus, vädret just nu är okej - men himlen är väldigt mörk och jag vågar inte chansa.   


I e.m är det kalas som gäller, dock är det oklart om det är kalas med fika och kaffe eller kalas med mat... Kanske bäst att ringa och fråga?


För övrigt har jag sjuuuk träningsvärk i bröstmusklerna, övre ryggen och framsida lår. Känns skönt när man känner att kroppen jobbat!   


Ha en bra söndag!

Ovido - Quiz & Flashcards